CD&V WIL N8 IN WEVELGEMSE HANDEN

​De gemeente Wevelgem start bij Agentschap Wegen & Verkeer (AWV) de procedure op om de gewestweg N8, die pal door het centrum van de gemeente loopt, over te hevelen naar het lokale niveau. Daar heeft het college van Burgemeester en Schepenen op 19 september een standpunt over ingenomen. Concreet betekent dat dat CD&V wil dat Wevelgem zelf kan beslissen over de invulling van de hoofdweg op z'n grondgebied. We beschikken over een sterk dossier om dat mogelijk te maken. 

Jan Seynhaeve (burgemeester):

"De N8 is een gewestweg. De functie van zo'n weg is doorstroming: zo veel mogelijk auto's van A naar B laten rijden. En die weg loopt pal door ons centrum, met alle gevolgen van dien. Vroeger was dat hier de enige doorstromingsweg, maar intussen hebben de E17, de E403 en de A19 die rol overgenomen. Het enige wat wij hier in Wevelgem willen, is lokale doorstroming voor winkels, bedrijven, burgers, scholen en zwakke weggebruikers. Zeker in ons centrum moet de N8 de rol krijgen van een typische gemeenteweg. Daarom vragen we overleg met AWV en met de bevoegde minister om dit mogelijk te maken. Onlangs is in Zwevegem nog een stuk van de N8 door AWV overgeheveld naar de gemeente, en zo zijn er nog andere voorbeelden. Wij denken dat zoiets in Wevelgem dus zeker ook moet kunnen.”


Marie De Clerck (schepen van Mobiliteit):

“De voorbije zes jaar hebben we vooral ingezet op maatregelen voor fietsers en veilige schoolomgevingen. En we proberen onze inwoners ook te sensibiliseren om vaker de fiets te nemen.”

“De volgende jaren willen we nu echt gróte werken gaan uitvoeren: we gaan extra investeren in fietspaden en voetpaden, er is sowieso een heraanleg in de maak van de N8 tussen de Steencentrale (het eerste rondpunt) en Bissegem, met het oog op een betere en veiligere doorstroming. Maar ook in ons centrum moet er nog veel veranderen, en dan bots je wel op hindernissen als je zelf de baas niet bent over de weg die een heel groot deel zal uitmaken van die verandering. Het is nu al moeilijk om bijvoorbeeld een extra zebrapad te verkrijgen, er is gedoe rond de verkeerslichten die we niet in eigen beheer hebben, we willen écht een verbod voor zwaar vrachtverkeer, enzovoort. We botsen vaak op een njet.”

“We schrijven momenteel aan een nieuw mobiliteitsplan op basis van onder meer een uitgebreide bevraging die we in het voorjaar bij de inwoners deden. Er móét en er zal veel veranderen op het vlak van mobiliteit in Wevelgem. We moeten alle opties durven te bekijken, en als we de kaarten zélf in handen hebben, kan het alleen maar sneller en beter vooruitgaan."

Jan Seynhaeve:

"Het nieuwe mobiliteitsplan moet ook naadloos passen binnen het nieuwe Masterplan voor Centrum Wevelgem. Dat is ambitieus, maar realistisch. Geen tunnels en andere technisch en financieel onhaalbare toestanden, maar we willen wél vooruit met Wevelgem en het centrum vooral leefbaar maken voor onze inwoners. Mét - ik zeg dit met klem - behoud van hetzelfde aantal parkeerplaatsen, met extra zuurstof voor de lokale handel, met veel groen, met aparte wandelboulevards, terrasjes, een écht centrumplein, enzovoort. En minder verkeerslichten ook, als het even kan."


Kosten en baten

Als de N8 in Wevelgemse handen komt, betekent dat ook dat Wevelgem zelf de kosten voor onderhoud en herinrichting moet dragen. CD&V heeft de afweging al gemaakt en is ervan overtuigd dat de baten de kosten veruit overstijgen. De gemeente is financieel gezond, de schuld wordt versneld afgebouwd en er liggen reserves klaar om de grote werven van de toekomst aan te pakken. Bovendien slaagt de gemeente Wevelgem er de voorbije jaren (met dank aan sterke ambtenaren die de dossiers goed voorbereiden) steevast in om stevige subsidies binnen te rijven voor werken die Wevelgem duurzamer maken en die de gemeente op economisch en sociaal vlak steeds nadrukkelijker op de kaart zetten.