De rode loper

13/03/2017 - 12:29

Hij ligt er al enkele weken, de rode loper voor fietsers langs de N8. Maar het is (voorlopig) niet bepaald veiliger geworden voor de fietsers, want er staan vaak vrachtwagens in de weg. Een oplossing dringt zich op, en ze is in de maak. Zowel voor fietsers als voor vrachtwagens.

de rode lopergevaaren nu?

WAAROM EEN ROOD FIETSPAD?

Samen met de Vlaamse Overheid stelden we vast dat vrachtwagens langs de N8 telkens met één wiel op het fietspad stonden geparkeerd. Dat leidde tot veel frustraties, klachten en gevaarlijke situaties. De N8 wordt beheerd door het Agentschap Wegen en Verkeer. Als gemeentebestuur hebben we hen gevraagd gepaste maatregelen te nemen om de situatie op te lossen. De enige mogelijkheid bleek het verplaatsen en verbreden van het fietspad, zodat er geen parkeerstrook meer overbleef. Dat fietspad hebben we nu aan weerszijden van de N8 rood geschilderd, omdat dat opvalt. Zo kunnen fietsers die zone claimen, en worden automobilisten visueel herinnerd aan de aanwezigheid van fietsers naast hen.

VOLSTAAT EEN ROOD FIETSPAD?

Het antwoord is: helaas niet. De parkeerstrook is weg, maar blijkbaar wordt het rode fietspad nu al te vaak gezien als parkeerstrook. Te pas en ten onpas staan er vrachtwagens die aan het wachten zijn om te gaan tanken, of de bestuurder is inkopen gaan doen in de dichtstbijzijnde winkels. Het probleem is dus niet opgelost, omdat de bestuurders de wegcode niet volgen. Dat is frustrerend voor iedereen. Ook voor de politie, die daar niet kan kamperen om boetes uit te schrijven. Dus drong een overleg zich op. Dat deden we met politie, enkele bedrijven uit de omgeving, de Vlaamse Overheid en de gemeente.

Een mix van noden

Tijdens dat overleg, hadden we aandacht voor de noden van de automobilist, de fietser én de vrachtwagenbestuurder. Automobilisten die carpoolen, hebben ruimte nodig om hun wagen achter te laten. Fietsers hebben ruimte nodig om veilig langs de N8 te rijden. En vrachtwagenbestuurders hebben ruimte nodig om hun voertuig veilig te parkeren op aanvaardbare afstand van een winkel of een tankstation.

DE ONMIDDELLIJKE OPLOSSING: PAALTJES OP KOMST!

Er is een oplossing in de maak op korte termijn, en er is een visie voor de ontwikkeling van de N8 op lange termijn. Op korte termijn hebben we afgesproken dat:

  • de politie actief boetes blijft uitschrijven voor fout geparkeerde vrachtwagens
  • AWV langs het rode fietspad paaltjes zal plaatsen die het parkeren onmogelijk maken
  • Power Oil onderzoekt of het vrachtwagens kan toelaten op zijn parking
  • de gemeente gaat op zoek naar extra parkeerplaatsen voor vrachtwagens in de directe omgeving

De paaltjes zijn op komst. En de gemeente heeft contact opgenomen met de provincie om een stuk grond te lenen en in te richten als carpoolparking (zie pdf in bijlage voor volledige communicatie). Zo slaan we twee vliegen in één klap:

  • auto's die nu langs de N8 staan geparkeerd richting Kortrijk, hopen we daar vlakbij een plaats te kunnen bieden op de invalsweg naar de luchthaven (eerste rond punt, ter hoogte van Vanomobil)
  • de vrachtwagens krijgen meer plaats om reglementair te parkeren op de N8, tussen het eerste en het tweede rond punt richting Kortrijk (aan de overkant van Texas)
  • de fietsers kunnen veilig rijden

Nu is het wachten op een positief antwoord van de provincie, en dan hebben we hopelijk een goede oplossing voor alle actoren!

DE OPLOSSING OP LANGE TERMIJN

De N8 blijft een heikel punt. Er moet veel verkeer langs, en doordat Wevelgem een gemeente is met veel activiteit en met veel opportuniteiten, zal het altijd een drukke verkeersader blijven. Intussen zijn diverse instanties bezig een toekomstvisie voor de N8 te ontwikkelen. Zo is de voorbije jaren gewerkt aan een streefbeeldstudie. Hieronder vind je een aantal beelden uit die studie. Je zult zien dat alle parkeerstroken hier zijn weggenomen, vooral om fietsers en voetgangers veel plaats te geven, en om groene accenten te kunnen leggen tussen al dat asfalt. We hebben voor onze rode loper onlangs een parkeerstrook weggenomen, het is een voorbode van wat zou kunnen komen. Met nadruk op zou, want de komende 2 jaar wordt er gewerkt aan een concreet ontwerp. Wordt dus vervolgd !

En laat die paaltjes nu maar gauw komen.

Marie De Clerck, schepen van Mobiliteit

De rode loper
De rode loper
De rode loper
De rode loper
De rode loper
De rode loper