Saint-Vélo komt eraan!

23/03/2017 - 19:45

Wie wint Gent-Wevelgem 2017? Zondag weten we het. Maar wist je ook dat deze World Tour koers al vanaf het eerste jaar in handen is van rasechte Wevelgemnaars? Ze noemen zich het Vliegend Wiel, en zonder hen geen Saint-Vélo. Een portret…

Griet LangedockMaurice wint in 1947!Saint-Vélo komt eraan!Sagans wheelieSaint-Vélo komt eraan!

Gent-Wevelgem begon in 1934, maar het is exact 70 jaar geleden, in 1947, dat de aankomst voor de eerste keer op het vliegveld lag. En een Wevelgemnaar reed toen als winnaar over de streep. De enige Wevelgemnaar ooit. Zijn naam was Maurice Desimpelaere. Winnen voor eigen publiek, was het mooiste wat hem kon overkomen.

Zondag zal er geen Wevelgemnaar winnen. Hoewel… op Saint-Vélo wint élke Wevelgemnaar. Het is telkens weer een ware hoogdag, en we hebben ‘m vandaag de dag te danken aan de inzet van zes mensen. Ze vormen samen de Koninklijke Veloclub Het Vliegend Wiel, eigenaar van het stamnummer 80000427, en dus van Gent-Wevelgem.

We stellen ze even voor:

  • Luc Gheysens (voorzitter)
  • Bernard Langedock (secretaris)
  • Griet Langedock
  • Lode Langedock
  • Lieven Gheysens
  • Hans De Clercq

Ze organiseren de hele koers, van A tot Z. Ze kunnen rekenen op de steun van Flanders Classics en vooral ook van vele honderden vrijwilligers. Van november tot juni zijn ze continu in de weer, maar nu draaien ze werkelijk in overdrive, want over twee dagen is het zover. De gele jassen zijn hun handelsmerk…

GENT-WEVELGEM GROEIT

De elitewedstrijd bij de mannen is de hoofdwedstrijd, maar wist je dat zondag nog zes andere kleppers van koersen worden gereden onder de vlag van Het Vliegend Wiel? De expertise die ze in huis hebben, zetten ze namelijk ook in voor:

  • De elite bij de vrouwen (Boezinge => Wevelgem)
  • De mannen U23 (Ieper => Ieper)
  • De mannen U19 (Ieper => Ieper)
  • De mannen U17 (Ieper => Ieper)
  • De vrouwen U19 (Boezinge => Boezinge)
  • De vrouwen U17 (Boezinge => Boezinge)

En voeg daar nog maar een aantal plaatselijke wedstrijden in Wevelgem aan toe onder de noemer Saint-Vélo:

HOE ORGANISEER JE ZOIETS?

Bernard Langedock: “We doen dit al lang, hè. Het is een uit de hand gelopen hobby. En je leert het met vallen en opstaan. Vroeg opstaan. We moeten aan heel veel zaken tegelijk denken, maar we zijn gelukkig goed georganiseerd. En we kunnen rekenen op héél veel medewerkers. Mensen die vrijwillig of voor een habbekrats de handen uit de mouwen steken. Die zijn goud waard, zonder hen lukt het van z’n leven niet.”

“Daarnaast schakel je ook professionele partners in, en moet je goede banden en afspraken hebben met de verschillende gemeentebesturen en overheden, want de koers passeert over veel gemeentegrenzen. Gelukkig hebben we met Wevelgem een uitstekend contact. Met Deinze ook, waar de koers start. Die twee zijn nogal cruciaal, natuurlijk. Maar andersom is onze koers uiteraard ook heel mooie reclame voor de gemeentes in kwestie. Het is een win-win.”

“Waterdichte afspraken en veel goede wil, daar komt het op neer. Het feit dat dat hier allemaal kán, maakt van Vlaanderen nog altijd het mekka van de wielersport. Toch zeker wat het voorjaar betreft.”

“Zal ik je eens een voorbeeld geven van goede wil? Ken je dat kluchtje van Gerard Vermeersch, De Kwaremont ligt open? Wij hebben dat meegemaakt, alleen was het niet de Kwaremont, maar de weg naar De Klijte, in het Heuvelland. Grote werken, duizend vergaderingen met de aannemer. De koers moést en zou daar passeren, maar toen het weekend aangebroken was, waren de werken niet klaar. Die aannemer heeft toen uit eigen zak en uit eigen beweging dat stuk weg provisoir geasfalteerd, zodat het kon doorgaan. En de maandag weer uitgebroken om verder te werken.”

ZONDAG RUSTDAG?

Bernard Langedock: “Zondagmorgen om 5 uur gaan 16 dames van Femma, het vroegere KAV, niet minder dan 2000 lunchpakketten maken voor al wie onderweg is voor de koers. 2000 broodjes beleggen, sojadrankjes, enzovoort. Onze vrijwilligers moeten eten, hè. Het wordt een lange dag. Wist je trouwens dat die lunchpakketten ook dienen voor in de volgwagens? Ploegleiders, verzorgers, … Iedereen eet ervan, behalve de renners zelf.”

“Er vertrekt zondag in de vroegte ook 42 man naar Deinze, om de start te begeleiden. Er gaan er een goeie 40 naar de Kemmelberg om de passage daar te regelen, er zijn er 40 in de weer in Wevelgem, voor de aankomst. En dan heb je er ook nog 35 in Ieper en 25 in Boezinge, voor de overige koersen. En vergeet de 1500 seingevers niet. 1500! En van iedereen moeten we precies weten wie ze zijn, wanneer ze geboren zijn, waar ze staan… Begin er maar eens aan.”

“Tot slot nog de VIPS en de sponsors. Zonder hen kunnen we de koers niet betalen, dus ook die mensen moeten we goed verzorgen. En dat doen we ook."

"We zijn met zes, maar we zijn eigenlijk met zeshonderd. En doe dat nog maar eens maal drie. Het is een circus, maar wel een heerlijk circus.”

WAT BETEKENT DIT NU VOOR WEVELGEM?

Burgemeester Jan Seynhaeve: “Gent-Wevelgem betekent véél voor onze gemeente, dat spreekt voor zich. Toen onze klassieker voor het eerst werd georganiseerd, was de fiets een heel normaal vervoersmiddel. Daarna werd de auto de baas, maar nu is de fiets aan een revival bezig, en Wevelgem zet daar sterk op in. Denk aan de fietsstraten, de fietszakken, de alternatieve fietsroutes, het fietsexamen, recent nog de dodehoeklessen… We willen zo veel mogelijk mensen op de fiets krijgen. Het is gezonder, en het zou de files serieus inkorten. Kortom, de fiets vormt altijd een belangrijk criterium bij elke beslissing rond mobiliteit.”

“En dan is het een godsgeschenk dat je een wedstrijd van zo’n allure op eigen bodem ziet plaatsvinden. Daarom werken we heel graag samen met Het Vliegend Wiel. We zijn al tientallen jaren een trotse structurele sponsor en logistieke partner, en we willen dat nog jaren blijven. Het hoofdkwartier van Het Vliegend Wiel ligt recht voor het gemeentehuis, in de Via Vanackere. Qua symboliek vind ik dat wel mooi, ja. Er ligt zelfs een zebrapad tussen onze twee voordeuren."

"Ik hoop dat het weer een schitterende editie wordt!”

BIJZONDERE EDITIE

In 2017 doet Gent-Wevelgem ook enkele half verharde wegen aan. Niet met de bedoeling daar al een schifting te maken, wel om de link te leggen met het historische landschap en Wereldoorlog I. De renners fietsen namelijk voorbij de plaats waar tijdens het Kerstbestand in Ploegsteert. Duitsers en Engelsen even vrede sloten en een potje voetbalden. Dat wordt een moment om naar uit te kijken. Hier zie je er al een voorproefje van.

WIE WINT?

Tot slot de hamvraag. Wie wint Gent-Wevelgem 2017? Bernard tipt op…

Plugstreets: Copyright Fotografie Masselis - Wevelgem
Plugstreets: Copyright Fotografie Masselis - Wevelgem
Plugstreets: Copyright Fotografie Masselis - Wevelgem
Wevelgemnaar Maurice Desimpelaere wint Gent-Wevelgem in 1947 !
Wevelgemnaar Maurice Desimpelaere wint Gent-Wevelgem in 1947 !
Wevelgemnaar Maurice Desimpelaere wint Gent-Wevelgem in 1947 !
Wevelgemnaar Maurice Desimpelaere wint ook Paris-Roubaix !
Eretribune in opbouw.
De eretribune in opbouw.
Het commandocentrum van Het Vliegend Wiel
De affiches
Gent-Wevelgem in Flanders Fields
Gesigneerd door het Olympisch Team !
Go Sep Vanmarcke !
Het Vliegend Wiel in actie: de gele brigade.
Spurtje na 249 km.
Peter Sagan: Wheelie !
Saint-Vélo komt eraan!
Griet Langedock