Waarom een tunnel toch een luchtkasteel blijkt.

HET PLAN 'HERAKLES' (H-PLAN) OMARMT KRACHTLIJNEN MASTERPLAN CENTRUM WEVELGEM, MAAR LIJKT ZOWEL ORGANISATORISCH, FINANCIEEL ALS TECHNISCH ONHAALBAAR.

Na de voorstelling van het Plan Herakles (H-plan), stelt CD&V Wevelgem vast dat ook N-VA gewonnen is voor de krachtlijnen van het masterplan centrum Wevelgem met twee bruisende en groene pleinen in het centrum van Wevelgem, meer aandacht voor de zwakke weggebruiker en fietsverbindingen. Blijkbaar is iedereen het eens over de principes van het masterplan dat de leefbaarheid van Wevelgem moet bevorderen.


Het plan dat Henk Louf nu voorstelde, beperkt het debat enigszins tot de mobiliteit in het pure centrum van onze gemeente. Het masterplan gaat veel ruimer dan dat en heeft ook veel aandacht voor de leefbaarheid van heel Wevelgem met bijvoorbeeld de creatie van fietscorridors die alle buurten van Wevelgem met elkaar verbinden.

Uiteraard zijn we blij dat er in de campagne concrete voorstellen, zoals het H-plan, aan de kiezer voorgesteld worden. Alleen moeten die ook de toets der haalbaarheid kunnen doorstaan.

Het detailplan dat zich toespitst op de doortocht van het verkeer in het centrum, lijkt voor onze partij onhaalbaar, zowel organisatorisch, financieel als technisch.


1. Organisatorisch

Door Henk Louf en zijn partij worden erg ingrijpende maatregelen voorgesteld in het centrum van Wevelgem. Vooral in het oog springt daarbij het graven van een tunnel van 125 meter, pal in het centrum. Geschatte duurtijd: het centrum zou 2 tot 3 jaar zijn afgesloten voor alle verkeer.


Bovendien betreft het een weg die tot op heden niet in handen is van de gemeente zelf. Onze partij kent de complexiteit van onderhandelingen met de hogere overheid.
Een dergelijk ingrijpend plan doorvoeren op een weg waar men geen eigenaar van is, lijkt ons onhaalbaar. CD&V Wevelgem stelt nogmaals dat een belangrijke basisvoorwaarde is dat de N8 een gemeenteweg wordt.

Daarnaast worden nog een aantal eerder losse ideeën gelanceerd zoals bijvoorbeeld de bouw van een woonzorgcentrum met gemengde functie van landbouw en kinderdagverblijf. Deze gemengde functie gaat mee in wat in het gemeentelijk masterplan gesteld wordt, maar werd al stilgestaan bij de erkennings- en subsidiëringsnormen van een dergelijk woonzorgcentrum? Bovendien is het de vraag of er wel nood is aan een bijkomend woonzorgcentrum, gezien de recente evoluties op dat vlak. En als op het centrumplein een WZC/crèche/serre wordt neergepoot, houden we dus niet twee pleinen over, maar slechts één. Te allen tijde overdekt.

Het plan bevat met andere woorden heel veel organisatorische onzekerheden.

2. Budgettair

NV-A verwijt CD&V onterecht veel geld uit te geven aan goed onderbouwde, door specialisten uitgevoerde studies. Maar waar is het kostenplaatje van hun plan?

Een tunnel kost al snel 4,5 à 5 miljoen euro. Voor het verplaatsen van het rioolstelsel, de nutsleiding en de hoofdtoevoer van het water wordt ook gerekend op een kleine 5 miljoen. Henk Louf spreekt zelf van een kostprijs van 15 miljoen euro. Het valt op dat N-VA Wevelgem verwacht dat de Vlaamse overheid een tunnel erg genegen zal zijn en prompt 15 miljoen euro op tafel zal leggen. Het lijkt ons veel realistischer dat Vlaanderen zal zeggen andere prioriteiten te hebben en dat Wevelgem zelf zal mogen opdraaien voor de kosten van zo’n bouwwerk.

De heer Louf voorziet in zijn plan ook een 200-tal ondergrondse parkeerplaatsen, al snel goed voor een meerprijs van 3,5 miljoen euro boven op de tunnel. En dan spreken we nog niet over de kostprijs van het woonzorgcentrum (dit overschrijdt de 10 miljoen euro) waar geen volwaardige financiële return tegenover staat…

Ook CD&V is voorstander van een gedeeltelijke ondergrondse parking op voorwaarde dat het betaalbaar blijft. In het masterplan centrum Wevelgem zijn nu, samen met bovengrondse parkeerplaatsen, 60 ondergrondse parkeerplaatsen voorzien die wel budgettair ingecalculeerd werden.

Het plan zoals het nu wordt voorgesteld, legt meteen de hele budgettaire ruimte van Wevelgem en haar deelgemeenten voor een volledige bestuursperiode vast.
Hiermee kan geen enkel initiatief meer genomen worden in andere deelgemeenten Gullegem en Moorsele, terwijl ook zij terechte noden hebben.

3. Technisch

Het aanleggen van tunnels, gecombineerd met het creëren van bovengrondse ‘shared public space’ vraagt een aantal technische randvoorwaarden.

Tunnels hebben een minimale hellingsgraad nodig, pleinen en ondergrondse parkings hebben een minimale breedte nodig. Die randvoorwaarden lijken niet vervuld.

Bij een blik op de eerste visuele voorstellen die gedaan werden, blijken de in- en uitritten van de tunnel heel steil te zijn. Voor een tunnel van 130 meter zoals door Henk Louf voorgesteld, is minstens een strook van 150 meter aanrijden en 150 meter uitrijden noodzakelijk.

Dat zou onder meer betekenen dat de voorgestelde rotonde aan de Lode de Boningestraat ook in de uitrijstrook van de tunnel ligt en dus ook een hellingsgraad moet krijgen.

Daarnaast is ook de vereiste breedte een probleem.Naast de tunnel moet er nog een minimum ruimte voorzien zijn voor voetgangers en fietsers.En er is een ventweg nodig naast de tunnel om de woningen en winkels – ook in geval van rampen- te kunnen bedienen. Daar is nu geen ruimte voor.

De aantakking vanuit de tunnel naar de ondergrondse parking wordt technisch enkel mogelijk geacht in één richting (inrijden vanuit Kortrijk, uitrijden richting Menen). Wie vanuit Menen de (enige) parking in wil, moet de tunnel door tot over de kerk, draaien op het rond punt, de tunnel weer in, en halverwege afslaan. Resultaat: meer verkeer op het kruispunt van de Lauwestraat.

Wat betreft die rotondes zijn er ook een aantal parameters die moeten gerespecteerd worden. Zo stellen we ons sterk de vraag of er wel voldoende keerruimte zal zijn voor vrachtwagens die een dergelijke rotonde moeten nemen. Misschien moeten zelfs huizen onteigend en gesloopt worden. Er moet rekening worden gehouden met een diameter van 34 à 38 meter. Rotondes zijn dus zeker niet zomaar mogelijk op alle plaatsen langsheen de N8.

Om nog niet te spreken over de aankomststrook van Gent-Wevelgem die pal in de aanrijdzone naar de tunnel komt te liggen…

Om al deze redenen denken wij dat het H-plan onhaalbaar is.

Tot slot nog dit:

Een van de principes van de “shared public space” is het creëren van een subjectief onveiligheidsgevoel voor de weggebruiker. Daardoor zou iedereen voorzichtiger worden.
Maar geef nu toe, is het dat wat we willen? Ervoor zorgen dat de Wevelgemnaar zich onveilig voelt op de openbare weg?

En het valt ons ook op dat een partij die zich profileert als de partij van de ondernemers niet de ambitie heeft om het centrum van de gemeente verder uit te bouwen tot een bruisend commercieel hart waar kleinhandel hoogtij viert. Men lijkt er eerder voor te kiezen de inwoners met de auto richting baanwinkels te sturen in plaats van te voet of met de fiets naar winkels dicht bij huis. Dat vinden wij jammer.

___________________________

VIDEO

Bekijk hier een samenvatting van het Lijsttrekkersdebat voor de Gemeenteraadsverkiezingen 2018, specifiek wat het voorstel voor een tunnel betreft. ☟☟☟