Engagement 8 - Veilig & vlot verkeer: een zaak van ons allemaal.

Engagement 8 - Veilig & vlot verkeer: een zaak van ons allemaal.

Mobiliteit gaat ons allen aan. Het gaat om veiligheid, en om vooruitgaan. Het gaat om de vrijheid om je te verplaatsen waar en wanneer je dat wilt, met het openbaar vervoer, met de auto, maar ook te voet of met de fiets. En het gaat om parkeren. Iedereen is gebaat bij een vlotte en veilige mobiliteit. En iedereen kan zijn of haar steentje bijdragen.

▶ AL GEDAAN

FIETSEDUCATIE

  • We hebben de route van het fietsexamen van een permanente bewegwijzering voorzien.
  • De verkeerseducatieve boekjes en fietsroutekaartjes zijn herwerkt en het fietsbehendigheidsmateriaal is volledig vernieuwd.
  • Scholen kunnen de leskoffer ‘fietsbehendigheid’ nu ook ontlenen tijdens het schooljaar.
  • De gemeente neemt ook de coördinatie van de actie ‘dode hoek’ op zich: we stellen educatieve koffers ter beschikking en voorzien voor alle scholen een aantal dagen waarop de leerlingen van het 5de leerjaar aan deze actie kunnen deelnemen.
  • Sinds deze legislatuur stellen we fluohesjes en boekentashesjes gratis ter beschikking voor elke leerling van de Wevelgemse scholen. Een subsidiereglement garandeert de regelmatige vernieuwing van dit voor de veiligheid belangrijke materiaal.

VEILIGE SCHOOLOMGEVINGEN

  • Wevelgem heeft de verschillende schoolomgevingen veiliger gemaakt door op die plaatsen de auto. Dit gebeurde o.a. door het aanleggen van schoolstraten (Hoogstraat, Kleine Wijnbergstraat, Goudenregenstraat en Rozenstraat), het knippen van de straat in de Normandiëstraat, en het invoeren van een parkeerverbod en een fietsstraat in de Deken Jonckheerestraat. Hoofdbedoeling is de veiligheid voor de kinderen te verhogen door conflicten te vermijden tussen auto’s, voetgangers en fietsers in de omgeving van de school.

FIETSCOMFORT

  • Bij vervanging en bij nieuwe fietsrekken gebruiken we sinds enige tijd eenzelfde type fietsrek of fietsbeugel, gekozen door de bevolking en aanbevolen door de Fietsersbond als het meest functioneel voor alle types van fietsen. Bij de plaatsing houden we ook rekening met voldoende ruimte voor bakfietsen. Sinds 2015 hebben we 300 nieuwe fietsbeugels geplaatst.
  • Om voldoende fietsrekken te hebben tijdens grote evenementen, kochten we een mobiele fietseninstallatie. Heel handig om veel fietsen op een goede manier te stallen als de ruimte beperkt is.
  • In dichtbevolkte gebieden (rijwoningen of bij appartementen) is het soms moeilijk om de fiets op een veilige en comfortabele manier te parkeren. Daarom organiseerden we een groepsaankoop voor fietskluizen en werd er al één particuliere fietskluis geplaatst. Ook voor de werknemers in het cultureel centrum werd er een kluis geplaatst.
  • Wevelgem maakte het labelen van de fietsen klantvriendelijker. Voortaan kan de aanvraag elektronische gebeuren en sturen we het label op met de post voor wie dat wil. Anderzijds gaan we ook in verschillende wijken ter plaatse labelen, bijvoorbeeld bij de opening van nieuwe of vernieuwde speelpleinen en/of groenzones.
  • Waar er een gebrek is aan fietsparkeerplaatsen (in drukke centrumstraten, waar de kleinhandel sterk geconcentreerd is), worden fietsen tegen de gevels op het voetpad geplaatst, wat een onveilige situatie creëert voor de voetgangers. Daarom hebben we twee autoparkeerplaatsen - ter hoogte van de cafés Alfa en de Mythe - omgevormd tot fietsparkeerplaatsen.
  • Er werd werk gemaakt van het plaatsen van fietspompen in de verschillende centra en op andere plaatsen waar dit nuttig is. Er staat ondertussen een pomp aan de sporthal in centrum Gullegem, het zwembad van Wevelgem, de jeugdclub, het station van Wevelgem en in centrum Moorsele.
  • Om makkelijk te gaan winkelen, lanceerden we de gepersonaliseerde fietstas. “Wevelgem op de fiets” is ondertussen heel herkenbaar in het straatbeeld.

RICHTLIJN VOOR BOUWPROJECTEN

  • Sinds deze legislatuur vragen we bij nieuwe bouwprojecten ook een mobiliteitsnota. Het gaat om verkavelingen, groepswoningbouw, nieuwbouw en herbouw van meergezinswoningen of verbouwingen waarbij één of meer bijkomende woongelegenheden gecreëerd worden. De nota moet aantonen dat er bij de verbouwing ook voldoende is nagedacht over parkeermogelijkheden, fietsvoorzieningen en circulatiemaatregelen. In nieuwe verkavelingen zien we er ook op toe dat er fietsassen worden ontwikkeld die een snelle verbinding garanderen met bv. het openbaar vervoer (bushaltes, het treinstation,..).

VEILIGHEID VOOR ZWAKKE WEGGEBRUIKERS

  • We hebben de voorbije jaren permanent voetpaden vernieuwd en hersteld. En we investeren ook in zebrapadverlichting met detectie in de Lode de Boningestraat en de Lauwestraat. Het systeem, dat nu al gebruikt wordt in de Overheulestraat (Moorsele), de Schuttershoflaan en de Hugo Verriestlaan in Gullegem, laat LED-lampen in de weg oplichten zodra een voetganger nadert. Zo merk je als chauffeur meteen dat er iemand aan het oversteken is.
  • Het Jaagpad langs de Leie is nu verlicht. Zo kun je ook tijdens donkere momenten veilig de verplaatsing maken tussen Menen en Kortrijk.
  • De gemeente blijft investeren in gemachtigde opzichters. Op 28 gevaarlijke punten staat bij start en einde van de school een gemachtigde opzichter die helpt bij het oversteken van kinderen en ouders. Op 2 extra plaatsen staan ook politiemensen.

VEILIGE DOORSTEKEN

  • Doorsteek Parkstraat - Visserijstraat is afgewerkt als alternatieve fietsroute voor de N8. We werken verder aan nog meer doorsteken (langs frituur Pyckles), zodat het nog vlotter gaat voor de fietser.
  • De tractorsluis in de Katerstraat is een feit en zo vermijden we autoverkeer in deze smalle weg.
  • De fietsstraten in de Artoisstraat, Kozakstraat, Deken Jonckheerestraat en Poststraat zijn een feit. We werken in het nieuwe mobiliteitsplan aan een uitbreiding op dat vlak. Aangezien dit gekoppeld is aan een zone 30, vergt dit een gefundeerd en breder kader.
  • Alle trage wegen werden opgelijst en geanalyseerd. Om de vlotheid van het fiets- en wandelverkeer te garanderen worden stelselmatig alle overbodige obstakels weggehaald.

AANTREKKELIJKE CENTRA

Zowel de centra van Moorsele als van Gullegem zijn heraangelegd met bijzondere aandacht voor fietsers en voetgangers. Uiteraard kan er nog geparkeerd worden, lang waar nodig, kort bij de diverse handelszaken.

MEER RUIMTE VOOR FIETSERS

  • We kozen voor een nieuw type fietssuggestiestroken, en zorgden voor uitbreiding in diverse straten in onze gemeente.

PARKEREN

  • Het parkeerregime is het voorbije jaar licht gewijzigd. Parkeren kan nog altijd gratis. Maar naast de blauwe zone waar men 2 uur kan staan, introduceerden we het Stop & Shop: kortparkeren voor 30 minuten. Zo kunnen de klanten voor een snelle boodschap voor de deur van de handelszaak parkeren. Zowel klanten als handelaars zijn verheugd met deze nieuwe maatregel.

SENSIBILISERING

  • Bij het binnenrijden van de bebouwde kom, vind je sensibiliserende snelheidsborden. Een simpele manier om de chauffeurs te wijzen op hun snelheid.
  • Na de flitscamera in de Gullegemstraat, kwam er ook eentje in de Roeselarestraat.

OPENBAAR VERVOER

  • Alle halteinfrastructuur op onze belangrijkste buslijn, de N8, werd geoptimaliseerd voor onze vele busreizigers.

INSPANNINGEN VOOR MENSEN MET EEN VISUELE HANDICAP

  • Wevelgem is een voorbeeld qua voorzieningen voor mensen met een visuele handicap. Op heel wat plaatsen vind je blindengeleidetegels aan zebrapaden, en bij de zebrapaden aan de lichten in het centrum hoor je ook rateltikkers.
  • Ook de handelszaken doen inspanningen, want er moet altijd een vergunning zijn voor een stoepbord. Zo draagt iedereen een steentje bij aan de veiligheid.


ZO VEEL MOGELIJK MENSEN OP DE FIETS

  • De gemeente lanceerde haar eigen testkaravaan. Al vele honderden inwoners konden gedurende een maand een fiets lenen om uit te testen hoe het woon-werkverkeer kan geoptimaliseerd worden. En het werkt…want steeds meer mensen investeren in een elektrische fiets.

____________________


▶ NU GEPLAND

  • Investeringen in het bovenlokale fietsroutenetwerk: Bissegemstraat, Ledegemstraat, Hondschotestraat, Warandestraat. De Bissegemstraat en de Hondschotestraat staan voor volgend jaar gepland. Het dossier van de Warandestraat wordt dit jaar nog voorgelegd aan de bewoners. Voor de Ledegemstraat moeten nog gronden aangekocht worden, maar daarna zal dit dossier ook verder zijn verloop kennen.
  • De bedrijventerreinen Gullegem-Moorsele en Wevelgem-Zuid worden volledig uitgerust met fietspaden en een vrachtwagenparking.
  • Het ontwerpproces voor de N8 (steencentrale tot Bissegem) is opgestart. In de streefbeeldstudie wordt er gestreefd naar vrijliggende fietspaden, fietstunnels, een aparte busbaan, grotere rotondes en meer rijvakken waar mogelijk. Zo moet er een betere doorstroming zijn, zowel voor voertuigen als voor voetgangers en fietsers.
  • Het Maurits Lauwersplein wordt een mooi parkeervrij plein met veilige oversteekplaatsen voor voetgangers en schoolgaande jeugd.
  • In 2019 starten er werken aan de rioleringen in Bergelen. Tijdens die werken zal er geen doorgaand verkeer mogelijk zijn. We gebruiken deze periode als test om daarna de straat Bergelen voor te behouden voor het vele fietsverkeer.
  • Om het comfort van de fietser te verhogen, worden binnenkort voetsteunen aan de kruispunten met verkeerslichten voorzien. Bij positieve evaluatie kunnen meerdere punten worden aangepakt.

HERZIENING MOBILITEITSPLAN

Via de herziening van het mobiliteitsplan worden volgende elementen behandeld:

  • Strategisch project centrumvernieuwing: integratie van de visie op het centrum van Wevelgem in het mobiliteitsplan.
  • Fietsnetwerk en -infrastructuur: actualiseren van het netwerk van bovenlokale en lokale fietsroutes, integreren van bestaande onderzoeken zoals het masterplan fiets ten noorden van de Leie, verder uitwerken van acties om stelselmatig de juiste keuzes te maken en de fietsinfrastructuur drastisch te verbeteren op de belangrijkste verbindingswegen.
  • Collectief vervoer: actualiseren van het netwerk en detecteren van mogelijkheden, inclusief omvorming van basismobiliteit naar basisbereikbaarheid; deze wijzigingen zullen mee gestuurd worden door de vervoersregio Zuid-West-Vlaanderen waarin de gemeente straks zal deelnemen.
  • Zwaar verkeer: actieplan om de vastgestelde knelpunten in de drie centra grondig aan te pakken ; de eerste stappen zijn gezet om samen met de politiezone te werken met ANPR camera’s.
  • Sluipverkeer & doorstroming: we gaan op zoek naar oplossingen om de veel gehoorde klachten rond overdreven snelheid en sluipverkeer te verminderen; via het mobiliteitsplan kunnen diverse circulatiemaatregelen doorgerekend worden, waardoor de effecten snel duidelijk zijn.

CLAIMEN N8

De N8 is een Vlaamse gewestweg die het centrum van Wevelgem doorkruist. We hebben het beheer erover niet in eigen handen, en daar moet verandering in komen. Daarom hebben we de procedure in gang gezet om het beheer voor een deel van de N8 (minstens het dichte centrum) over te hevelen naar het lokale niveau. De N8 moet er namelijk zijn ten dienste van de Wevelgemnaars, en niet van wie de gemeente wil doorkruisen op weg van Kortrijk naar Menen. Meer daarover lees je hier.

____________________


▶ DE AMBITIE

We willen in de drie deelgemeenten veilig en vlot verkeer garanderen, met aandacht voor duurzame manieren van verplaatsen. Stap voor stap, met het STOP-principe (eerst stappen, dan trappen, dan openbaar vervoer, dan personenauto's) als toetssteen bij elke beslissing. Sensibiliseren, informeren en investeren, altijd met een visie op de lange termijn. Magische oplossingen zijn er niet, maar we gaan wél resoluut voor de béste oplossingen voor Wevelgem, Gullegem en Moorsele. Onze visie op de doortocht in centrum-Wevelgem lees je bijvoorbeeld hier.

VLOT & VEILIG VERKEER: EEN ZAAK VAN ONS ALLEMAAL

#LOVE8560